Hosszú út a szabványokig

forrás: sztrád@line ( Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezd a Javascript használatát, hogy megtekinthesd. <mailto: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezd a Javascript használatát, hogy megtekinthesd. >)

Idén megjelennek a hálózatba kapcsolt gépjárművek az európai közutakon, miután az ETSI decemberben két újabb ITS szabványt is közzétett. Fontos mérföldkőhöz érkezik ezzel az Európa Bizottság hat éve indított programja, de ami a szabványosítást illeti, az utazás most kezdődik igazán.

 

Európa úthálózatán már ma is több mint 200 millió gépjármű közlekedik, ezért a mintegy 13 millió embert foglalkoztató európai autóipar szereplőinek élen kell járniuk a közlekedés fenntarthatóságát, hatékonyságát és biztonságát növelő, új technológiák kifejlesztésében és alkalmazásában. A hálózatba kapcsolt, egymással és környezetükkel is folyamatos adatkapcsolatot tartó autók új nemzedéke azonban aligha gördülhet le a gyártósorokról, ha hiányoznak a fejlesztések összehangolásához és az interoperabilitás megteremtéséhez szükséges – többek között a használható rádiófrekvenciákat és üzenetformátumokat – meghatározó, technológiai szabványok.

Az Európa Bizottság ezért 2008-ban akciótervet dolgozott ki az intelligens közlekedéstámogató rendszerek (Intelligent Transport System, ITS) bevezetésére, majd a következő évben az M/453-as mandátum kibocsátásával hivatalosan is megbízta az európai szabványügyi szervezeteket a szükséges szabványok összehangolt kifejlesztésére. Az Európai Szabványügyi Bizottság (Comité Européen de Nominalisation, CEN) és az Európai Távközlési Szabványügyi Intézet (European Telecommunications Standards Institute, ETSI) 2013-ban fejezte be az első szabványcsomag (Release 1) előkészítését, így a tavalyi év elején és végén több ITS szabvány is megjelent.

– Mind gazdasági, mind közlekedésbiztonsági szempontból létfontosságú, hogy az ITS rendszereket szabványosítsuk Európában – mondta Niels Peter Skov Andersen, az ETSI ITS műszaki biztosságának elnöke. – Közutainkon folyamatosan nő a forgalom, és a zsúfoltság mind nagyobb veszélyt jelent a közlekedés zavartalanságára, hatékonyságára és biztonságára nézve. Olyan problémák ezek, amelyek leküzdésében az ITS rendszerek nélkülözhetetlenek lesznek.

Hálózatban haladva

Az együttműködő, ún. kooperatív közlekedéstámogató (C-ITS) rendszerekhez készült, első szabványkészlet, amelyet a CEN és az ETSI tavaly februárban jelentett be, a különböző szállítók által gyártott gépjárművek és a közúti infrastruktúra egymás közti adatkommunikációjának alapjait teremtette meg. Ez volt a hálózatba kapcsolt autók európai megjelenése felé tett első, fontos lépés. A megoldások, amelyeket az autógyártók e szabványok specifikációi szerint fejlesztenek és építenek be gépjárműveikbe, figyelmeztető üzenetekkel segítik majd a közúti balesetek megelőzését.

 

 

 

 

Az ITS rendszerek vezeték nélküli kommunikációs kapcsolatot tartanak fenn a gépjárművek és a közúti infrastruktúra között, és az adatok elemzésével valós időben azonosítják a biztonságra nézve veszélyt jelentő kockázatokat – amellett, hogy a haladás iránya vagy a megadott útiterv alapján előre tájékoztatják a vezetőt a közúti munkálatokról és torlódásokról, többek között észlelik azt is, ha valaki a forgalommal szemben hajt fel az autópályára, vagy ütközésveszély fenyeget a kereszteződésben.

Decemberben az ETSI két további szabványt is bejelentett, amelyek üzenetkészleteket határoznak meg a kooperatív ITS rendszerek közlekedésbiztonság szempontjából kritikus alkalmazásainak futtatásához. Az EN 302 637-2-es (Cooperative Awareness Basic Service) és az EN 302 637-3-as (Decentralized Environmental Notification Basic Service) az ETSI ITS műszaki specifikációinak első verziójában érhetők el. Előkészítésükben fontos szerepet játszottak azok a műhelyfoglalkozások is, amelyeket az ETSI az interoperabilitás tesztelésére Plugtests néven szervez az iparági szereplőknek.

Az együttműködő helyzetfelismerő alapszolgáltatás (EN 302 637-2) a közlekedés résztvevőit – a személy- és tehergépkocsik vezetőit, motor- és kerékpárokosokat, akár a gyalogosokat is – tájékoztatja egymás pozíciójáról, haladási sebességéről és más, a forgalom szempontjából fontos, dinamikusan változó jellemzőiről. Az alapszolgáltatás, amelyre a közlekedés hatékonyságát és biztonságát növelő alkalmazások építhetők, vezeték nélküli hálózati kapcsolatot és rendszeres adatcserét tart fenn a járművek között (V2V), valamint a járművek és a közúti infrastruktúra – táblák, jelzőlámpák, korlátok és kapuk – között (V2I és I2V kommunikáció). Az EN 302 637-2-es szabvány mindehhez meghatározza a CAM üzenet (Cooperative Awareness Message) szintaxisát és szemantikáját, valamint részletes specifikációt ad az üzenetek kezelésére nézve.

Decentralizált környezeti bejelentő alapszolgáltatást (Decentralized Environmental Notification, DEN) ír le az EN 302 637-3-as szabvány. A DEN üzenetek a közlekedés biztonságát fenyegető veszélyekre hívják fel a figyelmet, olyan eseményekről tájékoztatva, mint például a megváltozott útviszonyok és a forgalomban bekövetkező, rendkívüli állapotok, beleértve azok típusát és helyét is. Az intelligens forgalomtámogató rendszerek ezeket az üzeneteket V2V és V2I adatkapcsolatokon keresztül juttatják el az események közelében elhelyezkedő ITS állomásokra. A feldolgozást követően az alkalmazás az adott helyen és időben releváns üzeneteket megjeleníti a gépjármű vezetőjének, aki így időben reagálhat a kialakult helyzetre.

Bécs, Rotterdam

Az eddig közzétett szabványok olyan alkalmazások piacra lépése előtt egyengetik az utat, amelyek hatékonyabbá és biztonságosabbá tehetik a közúti közlekedést mindannyiunk számára. A szabványosítás folyamata azonban ezzel még korántsem ért véget, az ITS rendszerek széles körű elterjedéséhez, funkcióik bővítéséhez és finomításához folyamatos fejlesztésre lesz szükség, arról nem is szólva, hogy a szabványokat lehetőleg világszinten is össze kellene hangolni. Ezt a munkát az Európa Bizottság ICT szabványosításhoz készült ütemterve (Rolling Plan for ICT Standardization) is támogatja.

Jelenleg a CEN és az ETSI műszaki bizottságai, amelyek az autóipari szereplők – gyártók és beszállítók –, valamint a közúti infrastruktúra szállítóinak és üzemeltetőinek szakembereit tömörítik, az együttműködő ITS rendszerekhez szükséges szabványok második (Release 2) csomagján dolgoznak. Munkájukat olyan, az Európai Unió által támogatott kutatási projektek is segítik, mint az eCoMove, a Drive C2X és a COMeSafety, amelyek az ETSI Plugtests eseményeinek lebonyolításába is bekapcsolódnak.

 

 

Ezzel párhuzamosan a közúti infrastruktúra üzemeltetői és az autóipar szereplői olyan testületeken keresztül hangolják össze fejlesztési specifikációikat, mint az Amsterdam Group, az ERTICO – ITS Europe és a Car 2 Car Communication Consortium, majd azokat átadják a szabványügyi szervezeteknek. A szabványok világszintű összehangolását az ISO, az IEEE és a SAE szervezetekkel kialakított, nemzetközi együttműködés szolgálja.

Minden jel arra vall, hogy a hálózatba kapcsolt gépjárművek 2015-ben megjelennek az európai közutakon. A holland, a német és az osztrák hatóságok ugyanis megállapodtak abban, hogy ITS infrastruktúrát helyeznek üzembe a Bécsből Frankfurton keresztül Rotterdamba vezető autópályán.

CEN és ETSI

Az Európai Szabványügyi Bizottság (Comité Européen de Nominalisation, CEN) termékek és szolgáltatások széles köréhez fejleszt specifikációkat és eljárásokat meghatározó európai szabványokat. A CEN 33 európai ország nemzeti szabványügyi testületét tömöríti, az unió tagállamai mellett Izland, Svájc és Norvégia, továbbá Törökország és a volt jugoszláv Macedón Köztársaság megfelelő szervezetét. Az európai szabványokat (EN-eket) ezen országok mindegyikében elfogadják és elismerik.

Globálisan alkalmazható ICT szabványokat fejleszt az Európai Távközlési Szabványügyi Intézet (European Telecommunications Standards Institute, ETSI) többek között a mobil, a vezetékes, a konvergens, a légügyi, a műsorszóró és az internetes technológiákhoz. Az ETSI független, nem nyereségorientált szervezet, tagságát öt kontinens 62 országából több mint 700 vállalat és intézmény alkotja, az unió európai szabványügyi szervezetként ismeri el.

http://computerworld.hu/computerworld/hosszu-ut-a-szabvanyokig.html

forrás: sztrád@line ( Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezd a Javascript használatát, hogy megtekinthesd. <mailto: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezd a Javascript használatát, hogy megtekinthesd. >)

 

Partnereink

Képtalálat a következőre: „kti logo”

Képtalálat a következőre: „icell kft logo”Képtalálat a következőre: „nfm”Képtalálat a következőre: „magyar közút logo”Képtalálat a következőre: „hunagi logó”Képtalálat a következőre: „nemzeti mobil díjfizetési zrt logo”Képtalálat a következőre: „naviscon zrt”HétpontKéptalálat a következőre: „siemens kft logó”

ITS Hungary Egyesület  -  H-1113 Budapest, Bartók Béla út 152.  -  Tel: +36-1-7810553  -  e-mail: itshungary@tvnetwork.hu

S5 Box